söndag 14 december 2008

Smörgåsskinka

Sitter och sammanställer en miljöstudie som ingår i delkursen "Lärande för hållbar utveckling" som jag läser nu. Miljöstudien gick ut på att man skulle kolla på ett visst livsmedel i olika matvaruaffärer och jämföra priser, innehåll osv. Mitt arbetslag har kollat på rökt smörgåsskinka och jag gick till Ica i Luthagen. Eftersom jag inte riktigt har slutfört uppgiften som jag borde ha gjort och sitter jag och kollar på innehållsförteckningar på internet. Scan har all information man kan behöva om deras rökta skinka. Innehållsförteckningar, allergiinformation, näringsvärden mm. Ica däremot, skriver bara om hur fantastiskt bra man mår om man äter deras skinka på mackan varje dag. Och då undrar jag; hur kan man må bra om man äter något med detta innehåll?


Innehåll: Skinka 84%, vatten, koksalt, druvsocker, glukossirap, antioxidationsmedel E331: E301, konserveringsmedel E250 samt: E621, E450, E451.


Det är uppenbart att Ica gärna tar fokus från innehållet i skinkan...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar