onsdag 11 mars 2009

Samling

På fredag ska jag hålla samling. En kort före-mellanmål-samling. Nu sitter jag och försöker planera. Jag har bestämt att jag ska ta en box med flera lådor i. I lådorna ska jag lägga olika föremål eller kort som är relaterade till sånger eller lekar och sen ska barnen få knacka på lådorna och så får de se vad förnåt de hittar. Det här var något de brukade göra på min förra VFU plats och min handledare tyckte att det var en fantastisk idè som hon själv ville använda. Och det är ju ett gott tecken.. Frågan är bara vad jag ska lägga i mina lådor. Några ideer? Egentligen är ju inte det stora problemet att hitta sånger och lekar. Utan att hitta sånger och lekar som de kan eftersom vi inte har så mycket tid, men som ändå visar att jag själv tänkt och planerat och inte bara kopierat deras material.

Högläsningen, som är den andra "stora" VFU-uppgiften ska jag ha i morgon. Vi har bestämt att jag ska ta läsvilan med de stora barnen. De som tycker om att höra sagor. Och eftersom de arbetar med temat "Bondgården" just nu, och just den här veckan inriktar sej på kor så tänkte jag läsa Mamma Mu. Det blir nog både bra och roligt.

För övrigt fick jag ta läsvilan med småbarnen idag. Då läser man Flano-sagor (heter det så). Alltså sagor med bilder som man sätter upp på en tavla. Det var väldigt roligt.

2 kommentarer:

  1. Vilken gullig idé , de där ladorna!
    Lycka till, det kommer att ga bra!
    kram
    Sophie

    SvaraRadera
  2. En spindel funkar ju alltid, och lilla snigel... Kolla upp vilka sånger de brukar sjunga och spring med det. Krokodilen i bilen, Hajsången, I ett hus vid skogens slut? De kanske kan de här sångerna med färgerna, du vet "Gul, gul, gul är mössan på mitt huvud..." Äsch, nu kommer jag inte på några mer! Men det låter som en jätterolig idé! Kommer säkert bli jättebra! :)

    SvaraRadera