torsdag 22 januari 2009

Dagens pinsamma

Var precis nere i tvättstugan och slängde in min tvätt. Där nere stod en kille, kanske 19-20 år gammal, med sin mamma och tvättade. Hans mamma var fullt upptagen med att lära honom att tvätta. Hon LÄRDE honom att tvätta. Han hade uppenbarligen inte en jävla aning om hur man gör. När hon hade sorterat hans kläder i färg högar ställde hon den ledande frågan "Vilken hög ska vi ta nu då?" Han pekade på två högar och mumlade något om att de skulle blanda dem, varpå mamman säger att nej det går inte. Då färgar det.

Nu undrar jag: vad är man för sorts förälder som inte lär sina barn att tvätta. Uppenbarligen ställer man inte speciellt höga krav på att barnen ska hjälpa till hemma. Mamma gör allt. Och, tycker man inte att det är ganska pinsamt att flytta hemifrån när man är i 20-års åldern, utan att veta hur man gör för at få rena kläder. Och tycker man inte att det är ännu mer pinsamt när mamma står och föreläser i tvättstugan. Och framförallt kan det vara så att killen faktiskt kunde tvätta men att mamma inte kan släppa taget? (Nu verkade han verkligen inte ha någon som helst aning om hur man gör.)

Min mamma skulle nog säga att det är taskigt mot barnen att skämma bort dem så. Jag håller med.

1 kommentar:

  1. Ni svenskar är sa vuxna allihopa. Jag skäms jättemycket...
    // Sophie

    SvaraRadera