lördag 3 januari 2009

Lillalillebrorochstoravärlden

Min sjöbjörn till lillebror ska ge sej ut på sjön. Han är 16 år, går sjömansgymnasiet på Åland och ska ut på praktik i 38 dagar. Båten heter Wilja och går mellan Ramuo i Finland och någonstans i Tyskland. Ett skepp kommer lastat. Med vaddå? Lillebror och pappersmassa.




WILJA


Jag är faktiskt riktigt stolt över min bror. Vilket jag kanske egentligen inte borde vara eftersom jag är det svarta fåret i familjen som har valt bort båtarna. Men, jag måste säga att det är skithäftigt att ge sej ut på en stor båt som Wilja full med riktiga sjöbjörnar när man är 16 år. Det är änu häftigare att veta vad man vill.






Det här med båtar är något väldigt viktigt på den manliga sidan av min familj. Pappa fick för inte så länge sedan sitt certifikat för att köra stora passbåten under eget befäl. Storalillebror tar studenten i vår från marintekniska programmet i Stocksund. Och Oskar har precis börjat. Det fina med det här är att ingen av dem har haft någon speciellt bra relation tidigare. Men nu "finner" de varandra i sina båtar. Det här låter kanske som en storasystersefterkonstruktion men när Emil kom hem från krogen när vi alla var hemma hos mamma, lät han faktiskt oss se att även han är stolt över Oskar. För bara något år sedan pratade inte de två med varandra. För mej är det stort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar